Monday, September 6, 2010

Kenapa Kita Memerlukan Sumber Pendapatan Kedua Melalui Jualan?

Jika kita bercerita tentang hal berkaitan ekonomi, bandingkan 20-30 tahun yang dahulu. Harga rumah, kereta, barang keperluan dll semuanya meningkat naik sehingga 10 kali ganda. Jika dahulu gaji permulaan bagi graduan university dalam RM 800 tetapi sekarang RM 1600, kenaikkan dalam 2 kali ganda sahaja.

Pada zaman sekarang, kita sudah tidak boleh terlalu bergantung kepada anak untuk jaga kita di masa depan nanti. Ini kerana, hampir 70 % masyarakat di luar sana samada yang bekerja mahupun berniaga sebenarnya pendapatan mereka hanya cukup untuk kos sara hidup.

Bagaimana caranya untuk atasi masalah 70 % mereka yang gajinya RM 2000 tetapi berbelanja RM 2500?

Terdapat 2 cara iaitu, Pertama : Kurangkan budaya berbelanja. Kedua : Mesti tahu cara untuk tingkatkan pendapatan.

Masalah utama sekarang ini, ramai yang tahu keberkesanan produk tetapi tak ramai yang keluar bercerita. 
Kenapa?

Malas? Betul ke kita malas sebenarnya? Sebenarnya kita bukan malas tetapi tiada matlamat. Contohnya, katakan suatu hari tetiba kita dapat panggilan dari saudara terdekat yang dalam perjalanan hendak ke rumah kita. Apa yang berlaku pada kita? Kita akan kelam kabut kemas rumah, memasak, dll.

Dengan tiba-tiba kita menjadi rajin adakah disebabkan kita sebenarnya memang rajin? Tidak! Kita buat semua itu sebab ada matlamat. Apa matlamat tersebut? “Saudara mara hendak datang ke rumah, kena kemas rumah, kalau tidak malu”

Jadi, Kita perlu bantu masyarakat yang 90 % perlukan tambahan RM 500 sebulan.

Konsep dalam bisnes :

Kita beri dulu/utamakan orang lain dulu baru kita boleh dapat ganjaran.

Falsafah kita dalam bisnes :

Beri peluang kepada semua orang.


Ramai yang tidak boleh berjaya sebab tiada “keyakinan diri” sebab mereka ini berada dalam ‘penjara minda’. Apa nak buat?

Perlu keluar dari penjara minda. Bagaimana? Perlukan bimbingan/pertolongan daripada orang lain untuk bukakan pintu penjara minda buat pertama kali sahaja, selepas itu dia sendiri akan bergerak sendiri.

Jadi apa tujuan menjual?

Supaya orang yang beli dapat manfaat. Bukan niat hendak jual tetapi hendak bantu selesai masalah.

No comments:

Post a Comment